Wudang San Feng Pai

A Wudang San Feng Pai története
武当三丰派历史

Eredeti cikk angolul az Okanagan Valley Wudang oldalán

Ha valaki most a Wudang hegységbe jön, azt láthatja, hogy a hagyományos harcművészetet űző mesterek vagy a San Feng 三丰派, vagy pedig a Xuan Wu 玄武派 ághoz tartoznak, igaz, ezek mellett még számtalan egyéb szekta is van a hegyen, amelyek mind saját harcművészeti hagyománnyal rendelkeznek (pl. a Longmenpai 龙门派 és a Chunyangpai 纯阳派). Jelenlegi nagymesterünk, Zhong Yun Long 钟云龙 meghatározása szerint a San Feng Pai harcművészetekből 武术, egészségmegőrző gyakorlatokból 养生功 és belső alkímiából 内丹 álló rendszer. Ezek képezik a három „szekeret” 三乘, a legalacsonyabb fokozatútól (harcművészetek) a legmagasabb fokozatúig (belső alkímia). A szekta irányítását a 13. generációs vezető, Wang Guang De 王光德 (1947-2001) adta át a mi nagymesterünknek. Ő 1979-ben, a vallásgyakorlat legalizálása után lett a Wudang hegység vezetője. Wang mester a közeli Danjiangkou 丹江口 városából származott, gyermekkora óta különféle taoista mesterek tanították – már egészen fiatal korától kezdve a sárkánykapu mester, Li Cheng Yu 李诚玉 (1885-2003) oktatta. Később Xiao Yao Wan 萧耀宛 (1911-1997) tanította, aki a Wudang San Feng szekta 12. generációs vezetője volt, aki után Wang mester lett a következő a leszármazási ágon.
Ez a vérvonal azonban már nem az, mint ami egykor volt, mivel a kulturális forradalom óta jelentősen kibővült. Az 1960-as és 70-es években a Wudang hegységben a taoista tevékenység szinte teljesen megszűnt. Az 1970-es évek végére alig 20 szerzetes élt már csak a hegyen. A legtöbb taoista szerzetest munkatáborokba helyezték át. Azok közül, akiknek megengedték, hogy a templomokban maradjanak (csak a legidősebb taoisták – köztük Li Cheng Yu, aki akkor majdnem száz éves volt), sokakat vertek a vörös gárdisták, és nem szabadott tanítványokat fogadniuk.
1979-ben Deng Xiaoping 邓小平 elnök újranyitást és reformokat 改革开放 indítványozott, amelyben benne foglaltatott a kulturális forradalomban bevezetett vallásszabadság korlátozásának enyhítése is. Ezt követően a taoisták szép lassan visszaszivárogtak Wudangba. A szektánk számára legfontosabb, hogy a két sárkánykapu-mester, Guogaoyi 郭高一 (1900-1996) és Zhuchengde 朱诚德 (1898-1990) is visszatértek 1980-81-ben.
1981-ben a 19 éves Zhong Yun Long Wudangba érkezett, hogy belső harcművészetet tanuljon. Wang, Guo és Zhu mesterek tanítványává vált, akik a San Feng szekta és a Sárkánykapu szekta gyakorlatait tanították neki. 1985-ben Wang mester, majd a Wudang Taoista Egyesület vezetője felszólította a kulturális forradalom miatt szétszóródott taoistákat, hogy térjenek vissza Wudangshanba. Ezzel egyidejűleg Zhong mestert ellátta ajánlólevelekkel, és elküldte azzal a feladattal, hogy járja be egész Kínát és vegye rá a mestereket, hogy jöjjenek vele vissza – vagy ha erre nem vehetőek rá, legalább adják át tudásukat Zhong mesternek. A feladat első része kudarcba fulladt. A második azonban egészen sikeres lett. Utazása során Zhong mester hatalmas tudást halmozott fel, a taoista harcművészetektől kezdve egészen a belső alkímiáig és gyógyító jártasságokig. Négy évnyi utazás után 1989-ben visszatért Wudangba, és Wang mesterrel együtt létrehozta a Taoista Egyesület Harcművészeti Akadémiáját a Lila Felhő Palotában, ahol Guo mester lett a fő harcművészeti oktató, Zhu mester pedig a fő qigong oktató.
Érdemes megemlíteni, hogy két híres mester visszatért Wudangba 1986-ban. Az egyik a bagua mester Lu Zi Jian 吕紫剑, a másik a taoista apáca, a nyolc halhatatlan kard mestere, Zhao Jian Ying 赵剑英. Zhu, Guo, Lu és Zhao mesterek alkották a harcművészetek reneszánszának a középpontját a hegyen, amire a Qing dinasztia bukása óta nem volt példa, amikor is a híres harcművész mester, Xu Ben Shan 徐本善 volt a Lila Felhő Palota apátja. Mellettük Wang mester ügyködött szorgalmasan a Wudang egyéb kulturális örökségének helyreállításánál. Két monográfiát is kiadott, egyet a Wudang hegyi taoizmus történetéről, egy másikat pedig a Wudang hegység zenei örökségéről, miközben taoista zenét és éneket tanított a Lila Felhő Palotában. Mind a mai napig a Wang mester által összeállított taoista reggeli és esti imák Wudangban kiadott kötete a szabvány egész Kínában, illetve a Wudang történetéről írott könyve (武当道教史略, 华文出版社 1993) az alapvető tudományos szöveg a témában.
A harcművészeti tudás, hagyományos taoista egészségmegőrző praktikák és alkímiai ismeretek, amelyeket Zhong mester hozott magával, a Wudang San Feng Pai védő szárnyai alatt kerültek rendezésre, amely szervezet 1980-as években emelkedett ki egy sokkal kiterjedtebb és jobban felépített tantervvel, mint ami a kulturális forradalom előtt látható volt. Valójában az egész Wudang hegyi taoizmus légköre egy sokkal rétegzettebb és strukturáltabb irányba tolódott el. Ahol a késő Qing időszakában a Wudangshan-ban egy viszonylag egybefüggő környezetben rengeteg nem hivatalos vérvonal volt egymás mellett, most ma csupán egy maréknyi vérvonal létezik, rengeteg tanulnivalóval, és hivatalos ceremóniák 拜师 mellett osztják engedélyeket. Ez, ahogyan Zhong mester egyszer nosztalgikus hangulatában megjegyezte, nem így volt a régi időkben.

San Feng Harci Művészetek 三丰武术
Jelenlegi felosztásában a San Feng szekta harci művészeteit nyolc csoportba sorolhatjuk, amelyek a „San Feng nyolc kapuja 三丰八门” nevet viselik. Ezek:

  1. Taiji Kapu 太极门
  2. Xingyi Kapu 形意门
  3. Bagua Kapu 八卦门
  4. Baji Kapu 八极门
  5. Xuan Zhen Kapu 玄真门
  6. Nyolc Halhatatlan Kapu 八仙门
  7. Hat Harmónia Kapu 六合门
  8. Kilenc Palota Kapu 九宫门

Ha lekövetjük ezt a nyolc kategóriát, elkezdjük látni a különféle szálakat, amelyekből létrejött a mai San Feng szekta. A Xingyiquan és Taijiquan a két sárkánykapu-mesteren keresztül (Guo Gaoyi and Zhu Chengde) került be. A Bagua egy másik sárkánykapu-mestertől (Liu Cheng Xi 刘诚喜) van, míg a Bajiquanunk egészen egyszerűen a Guoshu Akadémia alapelemeit vette át. Xuan Zhen stílusunk, amely Wudang északi stílusként is ismert, képezi az alapot, amelyből minden más származik (ezt a stílust Zhong mester Laoshanban 崂山 tanulta meg az Arany Hegy szekta 金山派 mesterétől, Kuang Chang Xiu-tól匡常修). A nyolc halhatatlan stílust egy vándor taoistától tanulta, „az öreg Chen-től” 甘肃陈爷, Hunan tartományban tett utazásai során. Az utolsó két kapu pedig Xingyi és Bagua kidolgozások.

San Feng egészségmegőrző gyakorlatok 三丰养生功
A San Feng szekta tantervének középső szakasza nem olyan szervezett, mint az első és utolsó szakaszok. Az egészségmegőrző technikákból burjánzás van, az öt elem qigongtól 五行气功 kezdve egészen az álló és ülő nyolc brokáttekercsig八段锦. Vannak olyan hagyományos orvosi Qigong formák is, mint az öt állat játéka 五禽戏, és a „megszabadulni a régitől és befogadni az újat” 吐故纳新. Ezenkívül léteznek harci qigongok is, mint a vastest 筒子功, vaskar 铁臂功, vastenyér 铁砂掌, vastorok 铁脖功, a misztikus két-ujjas jártasság 二指玄功, és a Taiyi Qigong 太乙气功. Vannak olyan később tanulandó egészségjavító formák is, amelyek már a belső alkímiai gyakorlatokkal határosak, például a Menny Három Kapuja Megvilágosodás Gyakorlat 三天门悟性气功 (vagy más néven Tongzigong 童子功). Ezeket a technikákat elsősorban Guo Gaoyi és Zhu Chengde mestereken keresztül kerültek ide.

San Feng Elixir Útja 三丰丹道
A San Feng szekta legmagasabb szintje a belső alkímia gyakorlatával foglalkozik. Ezeknek a tanításoknak a többsége féltve őrzött titok. Az első lépés az „alapok letétele” 筑基, amely a következő részekből áll: a test szabályozása 身體要正常, elegendő energia létrehozása 能量(陽氣)要充足, a szív megtisztítása és a vágyak csökkentése 清心寡欲.
Ezután megkezdődik a szív finomításának gyakorlata 練心, mely két részből áll. Ezt követi a légzés szabályozása 調息, amelynek három módszere van, ezek közül az utolsó a teknős légzés 龜息. Ezen a ponton a tanítvány készen áll arra, hogy gyakorolja a kozmikus keringetés módszerét 周天運行法.
A kozmikus keringési módszer gyakorlását a kis kozmikus (égi?) kör gyakorlásával kezdjük 小周天, amely két részből áll – az első: összegyűjteni a gyógyszert és a kemencébe vezetni 采藥入爐, a második: szabályozni a tüzet 調理火候. A kicsi gyógyszer 小药 létrehozása után a fenti gyakorlatok eredményeként a nagy kozmikus kör 大周天 gyakorlásához haladunk tovább, amely számos részre osztható. Ezen a gyakorlaton keresztül elérkezünk az embrionális légzéshez 胎息, amely gyakorlása után elkezdhető a belső-alkímiai tanulás második szakasza.